Wajib Bawa Tunai RM1.9k ke Thailand atau Dihalang Masuk

Thailand menjadi negara paling ramai dikunjungi di Asia Tenggara tahun lepas, dengan jumlah pelawat mencapai 28.09 juta orang.

Pelawat utama ke negara ini adalah pelancong Malaysia, yang mana lebih 4.6 juta orang Malaysia melawat Thailand tahun lepas, melebihi negara lain.

Namun, bagi mereka yang merancang untuk melancong ke Thailand tidak lama lagi, adalah lebih baik jika anda menyediakan wang tunai sewaktu ke sana atau anda mungkin dihalang masuk.

Ini selepas Kedutaan Indonesia di Bangkok mengeluarkan peringatan kepada rakyatnya tentang perkara-perkara yang perlu disediakan sebelum melawat Thailand, termasuk:

• Pastikan pasport anda sah dan tidak luput dalam tempoh 6 bulan
• Sediakan tiket pulang anda
• Tunjukkan bukti penginapan anda semasa di Thailand
• Buktikan kemampuan kewangan anda untuk perjalanan anda di negara itu, termasuk wang tunai yang mencukupi

Dalam temubual televisyen, Dewi Lestari mendedahkan bahawa ramai warga Indonesia telah mengadu kepada Kedutaan tentang dihalang masuk ke Thailand. Kejadian-kejadian ini berlaku kerana pelbagai sebab, oleh itu Kedutaan Indonesia di Bangkok mengeluarkan peringatan tersebut.

Dewi Lestari kemudian menjelaskan bahawa di bawah Bab 2, Seksyen 12 Akta Imigresen Thailand B.E. 2522 (1979), pelancong asing yang tidak memenuhi kriteria tertentu akan dihalang masuk ke negara itu. Salah satu kriteria ini adalah jika mereka tidak memiliki wang tunai.

Penasihat Menteri Kedutaan Indonesia di Bangkok menambah bahawa mengikut peraturan itu, imigresen Thailand menjalankan pemeriksaan rawak ke atas pelancong asing yang masuk ke negara itu sama ada mereka mempunyai kemampuan kewangan untuk menampung perjalanan mereka semasa di Thailand.

Mengenai sebab-sebab kes pelancong Indonesia yang dihalang masuk ke Thailand meningkat akhir-akhir ini, Dewi Lestari berkata bahawa ini mungkin disebabkan oleh kerajaan Thailand yang mengetatkan tindakan terhadap kes penipuan pekerjaan dan pemerdagangan manusia di negara itu.

Mengenai jumlah wang tunai yang perlu dibawa oleh pelancong asing semasa ke Thailand, Dewi Lestari berkata bahawa undang-undang imigresen negara itu tidak menetapkan jumlah tetap.

Namun, berdasarkan data terbuka yang dikumpulkan oleh Kedutaan Indonesia di Bangkok daripada kes-kes pelancong yang dihalang masuk, jumlahnya adalah THB15,000 atau RM1,992 untuk pelancong solo dan THB20,000 atau RM2,656 untuk mereka yang datang dalam kumpulan atau bersama keluarga.

Selain itu, beliau menegaskan bahawa keperluan ini juga agak rawak berdasarkan pegawai imigresen, dengan sesetengah menerima bukti kewangan dalam bentuk penyata akaun bank manakala yang lain hanya menerima bukti dalam bentuk wang tunai.

Oleh itu, jika anda merancang untuk melawat Thailand tidak lama lagi, adalah lebih baik untuk berhati-hati daripada menyesal dan pastikan anda menyediakan dokumen yang diperlukan serta membawa sekurang-kurangnya THB15,000 atau THB20,000 bersama anda.


Comments

VIDEO TERHANGAT!

Trending di BACKSTAGE.MY

Popular posts from this blog

From Saga With Love, sebuah drama rom-com tempatan lakonan Siti Khadijah Halim, Sophia Albarakbah, Fimie Don dan Ikmal Amry

Hannah Delisha Keguguran, Tabah Mengharungi Ujian Kehilangan dengan Semangat Ramadan

Tonton Two Sisters atau wang dikembalikan jika penonton tak berpuas hati

"Duit Raya RM3 Je? Ini Bukan Zaman 90'an!", Netizen Tegur Ibu bapa Guna Anak Untuk Dapat Duit Raya Banyak

Instagram Akan Membasmi Followers, Komen dan Likes Palsu

[TELEFILEM] Rock Sangkut, lakonan Along Cham, Joey, Hazama