Ulasan Filem Wonka: Kisah Asal Pengasas Kilang Coklat Ajaib

Filem Wonka mengisahkan tentang perjalanan Willy Wonka, seorang penjual coklat muda dan miskin yang bercita-cita untuk memiliki kedai coklatnya sendiri di sebuah bandar yang terkenal dengan pengeluaran coklat. Namun, beliau terpaksa menghadapi cabaran dan persaingan daripada kartel coklat yang rakus dan tidak beretika yang menguasai industri coklat.

Filem ini bukanlah sebuah filem ulangan (remake) tetapi filem sambungan (prekuel) yang menceritakan tentang asal-usul Willy Wonka. Filem ini berbeza daripada filem ulangan yang diarahkan oleh Tim Burton pada tahun 2005 yang dibintangi oleh Johnny Depp sebagai Willy Wonka. Filem ulangan tersebut mendapat kritikan kerana terlalu melampau dan tidak setia kepada filem asal yang diarahkan oleh Mel Stuart pada tahun 1971 yang dibintangi oleh Gene Wilder sebagai Willy Wonka. Filem Wonka yang diarahkan oleh Paul King pada tahun 2023 lebih menghormati dan menghargai filem asal tersebut dengan menampilkan Willy Wonka yang lebih karismatik, kreatif dan misteri. Timothée Chalamet yang memegang watak Willy Wonka menunjukkan bakatnya sebagai pelakon yang boleh berubah-ubah mengikut genre dan mood cerita.

Paul King adalah seorang pengarah yang terkenal dengan filem-filem komedi keluarga yang berkualiti tinggi seperti filem Paddington (2014) dan Paddington 2 (2017) yang mendapat pujian daripada pengkritik dan penonton. Filem-filem tersebut juga mencatat kejayaan komersil yang tinggi dan filem ketiga dalam siri tersebut dijangka akan dimulakan penggambaran. Paul King menunjukkan kemahiran dan kebolehan beliau dalam menghasilkan filem Wonka yang menarik, menghiburkan dan menginspirasikan.

Edaran: Warner Bros. Pictures Malaysia
Penilaian: 8 / 10

Comments

VIDEO TERHANGAT!

Trending di BACKSTAGE.MY

Popular posts from this blog

From Saga With Love, sebuah drama rom-com tempatan lakonan Siti Khadijah Halim, Sophia Albarakbah, Fimie Don dan Ikmal Amry

Hannah Delisha Keguguran, Tabah Mengharungi Ujian Kehilangan dengan Semangat Ramadan

"Duit Raya RM3 Je? Ini Bukan Zaman 90'an!", Netizen Tegur Ibu bapa Guna Anak Untuk Dapat Duit Raya Banyak

Instagram Akan Membasmi Followers, Komen dan Likes Palsu

[TELEFILEM] Rock Sangkut, lakonan Along Cham, Joey, Hazama

DRAGON FORCE : THE RISE OF ULTRAMAN, CHINA DAN MENIRU BERPISAH TIADA