Ulasan Filem Ant-Man and the Wasp: Quantumania - Terkapai-kapai Marvel Studios Mencari Fasa 5 MCU

Filem terbaru Marvel Cinematic Universe (MCU), Ant-Man and the Wasp: Quantumania mengisahkan pengembaraan Scott Lang (Paul Rudd) dan Hope van Dyne (Evangeline Lilly) di dalam dunia Quantum Realm, yang penuh dengan keajaiban dan bahaya.

Filem ini menampilkan dunia Quantum Realm yang sangat indah dan eksotik, dengan banyak makhluk dan tumbuhan yang berwarna-warni dan aneh. Filem ini juga memberikan suasana yang mirip dengan Star Wars.

Filem ini juga memperkenalkan antagonis baru, Kang the Conqueror (Jonathan Majors), yang merupakan salah satu musuh terkuat di alam semesta Marvel. Kang adalah seorang penjelajah masa yang ingin menguasai segala zaman dan realiti. Majors berjaya membawakan watak Kang dengan penuh karisma dan ganas.

Filem ini juga tidak kekurangan humor, yang merupakan salah satu elemen penting dalam filem Ant-Man. Humor dalam filem ini tidak terlalu berlebihan atau memaksa, dan sesuai dengan situasi dan watak. Filem ini juga menunjukkan perkembangan watak Scott Lang, yang kali ini harus menghadapi cabaran yang lebih besar tanpa bantuan Avengers. Ekspresi wajah Rudd menunjukkan betapa dia merasai tekanan dan tanggungjawab yang dipikulnya.

Ant-Man and the Wasp: Quantumania memberikan petunjuk tentang arah tuju MCU di masa depan, yang akan memasuki fasa kelima. Filem ini menjanjikan lebih banyak aksi dan konflik di antara wira-wira Marvel dengan Kang, yang mungkin akan menjadi antagonis utama dalam fasa kelima.

Walaupun filem ini mempunyai banyak kelebihan, ia juga mempunyai beberapa kelemahan. Salah satunya adalah lakonan Kathryn Newton, yang memegang watak Cassie Lang, anak perempuan Scott. Newton tidak berjaya menjiwai watak Cassie, dan lakonannya kelihatan kaku dan tidak meyakinkan.

Pilihan VFX untuk filem ini juga agak pelik atau kelakar, contohnya muka MODOK, sebuah robot raksasa yang menjadi salah satu musuh Ant-Man. Muka MODOK kelihatan tidak realistik dan tidak menakutkan.

Filem ini juga tidak memberikan banyak ruang kepada watak Hope van Dyne, atau Wasp, yang sepatutnya menjadi rakan sehaluan Ant-Man. Wasp tidak mendapat banyak masa di layar untuk menunjukkan kemahiran dan kebolehannya, dan kelihatan seperti watak sampingan sahaja.

Secara keseluruhannya, filem ini bukanlah filem MCU yang terbaik tetapi ia merupakan permulaan yang baik untuk fasa kelima MCU, yang akan membawa lebih banyak pengembaraan dan kejutan kepada peminat-peminat Marvel.

Filem ini juga boleh dibandingkan dengan Highlander 2: The Renegade Version, sebuah filem sains fiksyen yang kontroversi. Renegade , bukan Quickening! Filem itu juga membawa watak-watak ke alam semesta yang berbeza, dan mempunyai antagonis yang kuat dan ganas. Filem itu juga mempunyai beberapa elemen yang tidak masuk akal atau lucu, seperti kambing angkasa. Ia juga tidak disukai oleh ramai peminat filem Highlander. Begitulah alegorinya.

Sebab kalau saya nak tengok filem Star Wars Marvel, baik saya tengok Guardians of the Galaxy.

Penilaian: 5.5/10

Comments

VIDEO TERHANGAT!

Trending di BACKSTAGE.MY

Popular posts from this blog

From Saga With Love, sebuah drama rom-com tempatan lakonan Siti Khadijah Halim, Sophia Albarakbah, Fimie Don dan Ikmal Amry

Hannah Delisha Keguguran, Tabah Mengharungi Ujian Kehilangan dengan Semangat Ramadan

"Duit Raya RM3 Je? Ini Bukan Zaman 90'an!", Netizen Tegur Ibu bapa Guna Anak Untuk Dapat Duit Raya Banyak

Instagram Akan Membasmi Followers, Komen dan Likes Palsu

"Bismillah, Assalamualaikum." Daiyan Trisha sudah mula berhijab?

[TELEFILEM] Rock Sangkut, lakonan Along Cham, Joey, Hazama