Pengemis OKU Miliki Proton X70 Premium

Seorang lelaki yang mengemis di pasar malam Sri Jaya, Maran, didapati memiliki sebuah kereta Proton X70 Premium yang bernilai lebih daripada RM100,000. Lelaki itu juga mendapat elaun bulanan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sejak 2001.

Lelaki berusia 45 tahun itu ditahan oleh pegawai penguatkuasa JKM Maran pada 21 Februari 2024, selepas menerima aduan daripada orang ramai mengenai aktiviti pengemisan beliau. Lelaki itu dikenali sebagai seorang OKU Fizikal yang mempunyai tangan yang tidak normal.
Menurut Ketua Penguatkuasa JKM Maran, lelaki itu berpura-pura pekak dan bisu ketika ditanya mengenai tujuannya mengemis. Beliau juga enggan menunjukkan kad pengenalannya kepada pegawai penguatkuasa.

“Kami terpaksa mengikutnya ke keretanya yang berada di tempat letak kereta berdekatan. Kami terkejut apabila melihat beliau memandu sebuah Proton X70 Premium. Kami membuat semakan dan mendapati kereta itu memang miliknya,” katanya.

Beliau berkata, lelaki itu mengaku bahawa beliau mengemis di pasar-pasar malam di sekitar Maran dan Kuantan. Beliau juga mengakui bahawa beliau menerima elaun pekerja OKU daripada JKM sebanyak RM450 sebulan.
“Beliau mengatakan bahawa beliau boleh mengutip sehingga RM500 sehari daripada pengemisan. Beliau mengatakan bahawa beliau menggunakan wang itu untuk membayar ansuran kereta dan keperluan hidupnya,” katanya.

Beliau berkata, lelaki itu telah dilepaskan dengan amaran dan nasihat supaya berhenti mengemis. Beliau juga berkata, JKM akan menyemak semula status OKU dan elaun lelaki itu.

“Kami menggesa orang ramai supaya berhati-hati apabila bersedekah dan memastikan bahawa wang mereka sampai kepada orang yang benar-benar memerlukan,” katanya.

Sumber: JKM Maran

Comments

VIDEO TERHANGAT!

Trending di BACKSTAGE.MY

Popular posts from this blog

From Saga With Love, sebuah drama rom-com tempatan lakonan Siti Khadijah Halim, Sophia Albarakbah, Fimie Don dan Ikmal Amry

Hannah Delisha Keguguran, Tabah Mengharungi Ujian Kehilangan dengan Semangat Ramadan

Tonton Two Sisters atau wang dikembalikan jika penonton tak berpuas hati

"Duit Raya RM3 Je? Ini Bukan Zaman 90'an!", Netizen Tegur Ibu bapa Guna Anak Untuk Dapat Duit Raya Banyak

Instagram Akan Membasmi Followers, Komen dan Likes Palsu

[TELEFILEM] Rock Sangkut, lakonan Along Cham, Joey, Hazama