Ulasan Filem Barbie: Satira, Feminisme, dan Mainan

Usai tontonan filem Barbie, yang diadaptasi dari mainan popular Mattel, pada tayangan perdana semalam di Sunway Pyramid. Filem ini mengisahkan tentang kehidupan Barbie (Margot Robbie) yang tidak sedar bahawa dia adalah sejenis patung mainan yang dimainkan oleh jutaan anak-anak di dunia. Filem ini menampilkan Margot Robbie sebagai watak utama Barbie, yang cuba melarikan diri dari dunia palsu yang diciptakan oleh CEO syarikat mainan (Will Ferrell) ke dunia sebenar lalu mengenal realiti yang berbeza dengan dunia asalnya.

Filem ini menawarkan pandangan satira terhadap industri mainan, budaya pop, dan isu-isu sosial seperti feminisme, identiti, dan ekosistem. Filem ini juga menampilkan lagu-lagu dari Dua Lipa, yang bertindak sebagai penyanyi lagu runut bunyi filem, Billie Ellish dan Aqua, yang terkenal dengan lagu Barbie Girl yang menjadi sindiran terhadap imej Barbie. Selain itu, filem ini juga mengejutkan saya dengan kemunculan cameo John Cena sebagai Ken, tunggu, Barbie? yakni produk mainan Mattel yang lain, yang keliru dengan identitinya.

Margot Robbie adalah lambang Barbie, terutamanya bahagian tarian lagu Dua Lipa itu. Sungguh meremang bulu roma masa adegan itu. Margot kelihatan sangat serupa dengan patung dengan rambut dan pakaiannya. 

Filem ini diarahkan oleh Greta Gerwig dan Noah Baumbach, yang dikenali dengan karya-karya mereka yang berunsur meta dan indie. Filem ini juga menjadi permulaan bagi Mattel Cinematic Universe, yang merancang untuk menghasilkan filem-filem berdasarkan mainan-mainan lain seperti Lego, Hot Wheels, dan Monster High.

Filem ini juga mempunyai tahap pemikiran yang mendalam seolah-olah saya berada dalam mimpi di mana saya laburkan seluruh jiwa saya Justice League Zack Snyder's Cut. Margot Robbie berkata dari sudut pelakon, filem ini bukan sekadar mengenai mainan, tetapi juga mengenai diri mereka sendiri. Saya faham apa yang dia maksudkan. Sebab kononnya Barbie ini berusia 19 tahun, dan saya jangka Barbie mengurangkan sedikit usia Margot Robbie jadi lebih muda melalui solekan sebab sifat Barbie ini 19 tahun tak tua-tua. Tetapi sudut kreatif untuk Margot sebagai Barbie ini sebenarnya boleh diceritakan pengarah di rilisan DVD. Saya anggap Barbie ini secara literal sudah tua untuk budak generasi Z (anda boleh lihat di treler juga).

Satu-satunya benda yang saya sedikit tidak suka ialah babak dakwah panjang Barbie pada tahap puncak filem. Bahagian itu saya sudah tidak boleh fokus lagi. Saya rasa ia terlalu mengajar dan tidak perlu.

Tetapi kalau cakap tentang 'hype' pada filem ini, apa yang tidak untuk hype bila Dua Lipa dijadikan Barbie, Billie Eilish nyanyi runut bunyi. Beritahu saya lagi, apa yang tak hype?

Saya juga suka dengan Ryan Gosling sebagai Ken. Dia mempunyai suara yang baik dan saya suka dia menyanyi dalam filem ini macam dalam Blue Valentine. Saya rasa perlu buat himpunan Ryan Gosling menyanyi dalam filem.

Selepas habis filem ini, saya terus cari lagu Billie Eilish sampai lupa lagu Matchbox 20 yang Ryan nyanyi. Lain macam dia punya masuk lagu ini. Saya suka dengan klip barunya. Billie mempunyai gaya yang unik dan suara yang menarik.

Saya cadangkan anda menonton filem ini jika anda suka dengan mainan Barbie atau filem-filem yang berunsur satira dan feminisme. Anda tidak akan menyesal. Ini adalah filem yang berbeza dan menarik.

Comments

VIDEO TERHANGAT!

Trending di BACKSTAGE.MY

Popular posts from this blog

From Saga With Love, sebuah drama rom-com tempatan lakonan Siti Khadijah Halim, Sophia Albarakbah, Fimie Don dan Ikmal Amry

Hannah Delisha Keguguran, Tabah Mengharungi Ujian Kehilangan dengan Semangat Ramadan

Tonton Two Sisters atau wang dikembalikan jika penonton tak berpuas hati

"Duit Raya RM3 Je? Ini Bukan Zaman 90'an!", Netizen Tegur Ibu bapa Guna Anak Untuk Dapat Duit Raya Banyak

Pelakon Julia Perez mennggal dunia tapi aku tak kenal pun dia siot! Siapa dia ni?

Instagram Akan Membasmi Followers, Komen dan Likes Palsu