Isu Stokin Tulisan Allah: PDRM Bertindak Cepat Siasat Individu Menghina Agama

Polis Diraja Malaysia (PDRM) dengan pantasnya telah memulakan siasatan terhadap seorang individu, Ricky Shane Ca, atas dakwaan penulisan yang menghina agama. Tindakan ini dilihat sebagai langkah tegas dan tanpa kompromi oleh pihak berkuasa.

Menurut sumber, awalnya timbul sangkaan bahawa individu tersebut menggunakan akaun palsu memandangkan keberanian dalam penulisan yang dibuat. Namun, kebencian yang ditunjukkan melalui kata-kata tidak bijak dan tidak memikirkan kesan jangka panjang, menunjukkan ketidakmampuan mengawal emosi yang boleh membawa padah.
Isu sensitif berkaitan dengan kaum dan agama, atau lebih dikenali sebagai isu 3R, di Malaysia memang diambil serius dan tiada ruang untuk kompromi. Setiap warganegara diingatkan agar tidak menghina bangsa dan agama orang lain demi menjaga keharmonian dan perpaduan negara.
Foto: Facebook 

Peristiwa pada tahun 2022 masih segar dalam ingatan, di mana seorang lelaki Melayu telah merosakkan hiasan Deepavali, kolam, di sebuah hospital. Lelaki tersebut kemudiannya dipanggil untuk siasatan di bawah Seksyen 298A Kanun Keseksaan yang menangani kesalahan memudaratkan atau cuba memudaratkan keharmonian atau perpaduan.

Seorang penulis, Nor Zabetha, dalam tulisannya mengingatkan bahawa rakyat Malaysia, tanpa mengira bangsa dan agama, bersatu hati mengecam tindakan tersebut. Ini kerana nilai utama yang dipegang oleh rakyat Malaysia adalah saling menghormati antara satu sama lain.

Dengan itu, tindakan terhadap individu seperti Ricky Shane Ca adalah penting untuk memastikan keharmonian dan perpaduan negara tidak terjejas.

Sumber: Nor Zabetha

Comments

VIDEO TERHANGAT!

Trending di BACKSTAGE.MY

Popular posts from this blog

“Ramai Cuba Mendekati, Maaf Saya Belum Sedia,” – Sophia Albarakbah

From Saga With Love, sebuah drama rom-com tempatan lakonan Siti Khadijah Halim, Sophia Albarakbah, Fimie Don dan Ikmal Amry

Hannah Delisha Keguguran, Tabah Mengharungi Ujian Kehilangan dengan Semangat Ramadan

Nabila Huda Beraksi dalam Siri Terbaru VIU, “ALTER-NARATIF”

Filem QUEEN OF LANGKASUKA yang memaparkan kesultanan Melayu lama

Wany Hasrita Akan Kahwin, Tak Ada Hal Tapi Calonnya Kena Baiklah...