Filem Kiblat: Penerbit Tarik Balik Poster Dan Treler Atas Desakan Netizen, Dikatakan Eksploitasi Agama

Filem “Kiblat” yang merupakan projek terbaru pengarah Bobby Prasetyo, bekerjasama dengan Leo Pictures, telah menimbulkan kontroversi di media sosial selepas pelancaran poster dan treler promosinya pada Khamis, 21 Februari 2024. Filem seram yang dinantikan ramai ini mendapat kritikan kerana poster yang menampilkan seorang wanita dalam posisi rukuk yang tidak biasa, yang dianggap menyeleweng dari ajaran Islam.

Kecaman netizen terhadap filem ini begitu hebat sehingga Ustaz Hilmi Firdausi turut menyuarakan kebimbangannya melalui media sosial, menggesa penghentian pembuatan filem seram yang tidak mendidik dan menakutkan orang ramai untuk solat. Beliau mengingatkan tentang insiden serupa yang berlaku pada filem-filem terdahulu seperti “Makmum” dan “Khanzab”.


Gina S. Noer, pengarah filem “Dua Garis Biru”, juga menyatakan kritikannya terhadap trend filem seram di Indonesia yang sering mengeksploitasi agama sebagai alat plot yang murahan. Sementara itu, KH. Cholil Nafis, Ketua MUI Bidang Dakwah dan Ukhuwah, melalui Instagram, menegaskan bahawa filem yang menyinggung agama tidak sepatutnya dibiarkan.

Akibat desakan boikot yang kuat dari warganet, Leo Pictures telah menarik balik semua treler dan poster filem “Kiblat” hanya beberapa jam selepas ia dimuat naik. Keputusan ini disambut baik oleh banyak pihak yang berharap filem ini tidak akan ditayangkan di pawagam.

Sumber: Suara

Comments

VIDEO TERHANGAT!

Trending di BACKSTAGE.MY

Popular posts from this blog

From Saga With Love, sebuah drama rom-com tempatan lakonan Siti Khadijah Halim, Sophia Albarakbah, Fimie Don dan Ikmal Amry

“Ramai Cuba Mendekati, Maaf Saya Belum Sedia,” – Sophia Albarakbah

Hannah Delisha Keguguran, Tabah Mengharungi Ujian Kehilangan dengan Semangat Ramadan

Nabila Huda Beraksi dalam Siri Terbaru VIU, “ALTER-NARATIF”

Filem QUEEN OF LANGKASUKA yang memaparkan kesultanan Melayu lama

Wany Hasrita Akan Kahwin, Tak Ada Hal Tapi Calonnya Kena Baiklah...