Rob Bourdon Tinggalkan Linkin Park, Mike Shinoda Buka Bicara

Kumpulan rock terkenal Linkin Park baru sahaja mengumumkan kemunculan semula mereka setelah tujuh tahun menyepi, susulan pemergian penyanyi utama mereka, Chester Bennington. Namun, peminat dikejutkan dengan berita perubahan barisan anggota kumpulan itu, di mana pemain dram asal, Rob Bourdon, mengambil keputusan untuk meninggalkan band tersebut.

Dalam satu persembahan rahsia di Los Angeles, Linkin Park memperkenalkan penyanyi baharu mereka, Emily Armstrong daripada kumpulan Dead Sara, sebagai pengganti Chester. Namun, yang lebih mengejutkan adalah pengunduran Bourdon dan kemasukan pemain dram baharu, Colin Brittain. 

Dalam satu temubual bersama Billboard, Mike Shinoda, pemain gitar dan vokalis bersama Linkin Park, menjelaskan sebab di sebalik keputusan Bourdon untuk meninggalkan kumpulan yang telah diasaskannya pada tahun 1996 ketika dikenali sebagai Xero.


“Rob pernah menyatakan kepada kami beberapa tahun lalu bahawa dia ingin menjauhkan diri daripada band. Kami memahami perkara itu kerana ia sudah pun kelihatan jelas. Dia semakin kurang hadir dalam aktiviti kumpulan dan jarang berhubung, dan saya tahu peminat turut menyedarinya. Ketika pelancaran semula Hybrid Theory dan Papercuts, dia tidak hadir sama sekali. Sebagai rakan, itu adalah sesuatu yang menyedihkan, tetapi saya mahu dia melakukan apa yang membuatnya gembira. Sudah tentu, kami semua mendoakan yang terbaik untuknya," kata Shinoda.

Shinoda juga berkongsi pengalamannya bekerja bersama Colin Brittain, pemain dram baharu yang turut merupakan seorang penerbit dan pemuzik serba boleh. “Saya berkenalan dengan Colin sekitar tahun 2021 ketika diundang untuk sesi bersama beberapa penulis lagu. Colin adalah salah seorang yang ada di bilik itu, dan kami segera serasi. Dia bukan sahaja bermain dram dalam persembahan langsung, tetapi juga bermain gitar, bass, dan keyboard, selain menghasilkan dan mencampur lagu. Kami berkongsi perspektif yang sama dalam berkarya dan saya amat menikmati bekerja dengannya.”

Keputusan Bourdon untuk meninggalkan Linkin Park sekali gus menjadikan hanya empat anggota asal yang masih bersama kumpulan itu, dengan hanya dua daripada mereka merupakan ahli pengasas.

Linkin Park kini bersiap sedia untuk kembali aktif dalam industri muzik dengan barisan baharu mereka dan peminat pastinya menantikan perjalanan baharu kumpulan legenda ini.

Comments

VIDEO TERHANGAT!

Trending di BACKSTAGE.MY

Popular posts from this blog

IShowSpeed Tiba di Malaysia, Disambut Ribuan Peminat

Tupperware Dijangka Failkan Muflis Minggu Ini

Perginya Suara Darth Vader: Takziah atas Pemergian James Earl Jones

Gadis Masa: Drama Terbaharu Viu Original Lakonan Mira Filzah dan Tracie Sinidol

Filem Makar (2004): Retrospektif 20 Tahun Filem Seram Moden Malaysia

Tak Semua Burger Tepi Jalan Sedap, Netizen Ini Membuktikannya