Hikmah Memberi Berita Dukacita
Adapun hari ini, hamba berhajat berkongsi satu seni halus yang perlu dikuasai oleh semua – cara menyampaikan berita buruk tanpa menanggung kemurkaan. Kerana hidup ini penuh ranjau, dan seringkali kita mendapati diri dalam keadaan terpaksa menjadi penyampai khabar yang tiada sedap didengar.
Mukadimah Hamba dan Dunia Promosi
Mula bicara, biarlah hamba berkisah sedikit tentang kehidupan hamba ini. Banyak pihak berusaha mendapatkan ruang promosi daripada hamba – baik di Instagram mahupun di blog – tetapi dengan segala keterbatasan, tidak semua permintaan mampu dilayan. Maka, terpaksa hamba meletakkan syarat-syarat ketat untuk memastikan hanya pihak yang benar-benar serius dapat bekerjasama.
Namun, bagaimana pula dengan pihak yang tidak mampu memenuhi syarat? Apakah harus terus terang dengan ucapan pahit, "Maaf, hamba tak boleh bantu promosikan produk anda"? Ah, sungguh berat hati untuk berkata demikian!
Maka terlintaslah hikmah ini:
"Masalah kekal menjadi masalah apabila tiada jalan penyelesaian."
Jalan Penyelesaian untuk Khabar Dukacita
Dalam mencari solusi, hamba mencipta ruang Saya Jual, sebuah inisiatif di mana perniagaan kecil boleh mempromosi diri melalui satu kiriman khas mingguan. Hashtag ini pula mengumpulkan pelbagai bisnes dalam satu tempat untuk memudahkan orang ramai mencari instashop di Malaysia. Alhamdulillah, ini satu cara membantu walaupun harus menyampaikan berita kurang enak kepada sesetengah pihak.
Namun, ini hanya permulaan kepada hikmah yang ingin hamba sampaikan hari ini.
Mengapa Berita Buruk Dibenci?
Berita buruk itu pahit kerana ia membangkitkan masalah yang tiada jawapan segera. Ia mengundang kecewa, amarah, dan ketakutan. Apatah lagi jika berita itu disampaikan tanpa timbang rasa.
Mari kita lihat contoh-contoh:
- "Mak, hamba gagal kertas BM untuk percubaan SPM." – Jangan harap akan habis bebelan mak dalam tempoh 6 minggu!
- "Adik, kakanda terlanggar penyet anak kucing adinda sebab dia duduk dekat tayar." – Nangis seminggu budak itu, tak bertepi kecewanya.
- "Salmon kita dah habis hari ini." – Pelanggan marah macam gunung berapi, bulu hidung terbakar!
- "Sayang, abang nak kahwin lain." – Cakaplah kalau berani.
Kuncinya: Redakan dengan Penyelesaian
Hamba berpendapat, cara terbaik menyampaikan berita buruk ialah dengan melapik impaknya menggunakan jalan penyelesaian. Fahami punca kemarahan, kemudian tawarkan solusi yang munasabah.
Contoh:
"Mak, hamba gagal kertas BM untuk percubaan SPM. Tapi hamba sudah daftar kelas tambahan setiap Sabtu, bincang dengan cikgu kelemahan hamba, dan akan beli novel BM untuk tingkatkan kosa kata."
Walau mak tetap marah, bebelannya akan cepat reda kerana hamba sudah mendahului keluhannya dengan usaha penyelesaian.
Pengajaran Akhir
Adapun dalam kehidupan ini, janganlah kita biarkan masalah hanya menjadi masalah. Ingatlah,
"Bumi dipijak milik bersama,
Hikmah akal milik manusia,
Berita buruk hilang sengsara,
Bila dicari jalan penawar."
Comments
Post a Comment