Ulasan Episod Akhir Drama Bersiri Keluarga Itu
Episod akhir drama Keluarga Itu menutup tirainya dengan persoalan moral dan emosi yang berat. Siri ini, diarahkan oleh Erma Fatima, menyajikan realiti yang menyakitkan tetapi perlu diperhalusi oleh masyarakat — khususnya berkenaan isu penderaan, trauma keluarga dan kegagalan sistem dalam menangani kesihatan mental.
Watak Mia yang tergamak membunuh anaknya sendiri bukanlah sekadar watak fiksyen kosong. Ia diinspirasikan daripada kisah benar yang pernah menghiasi dada media — tentang ibu muda yang akhirnya mengambil nyawa anaknya sendiri akibat tekanan dan trauma mendalam. Namun, dalam Keluarga Itu, puncanya digambarkan lebih jauh ke dalam, iaitu penderaan seksual oleh bapanya sendiri. Perkara ini tidak pula dijelaskan secara terang dalam media dalam naratif-naratif sebenar, menjadikan pengakhiran drama ini lebih menyentak emosi: adakah kita selama ini gagal memahami seluruh latar di sebalik tindakan seorang ibu?.
Realiti menunjukkan bahawa kes bunuh anak oleh ibu bukan sekadar soal emosi tidak stabil, tetapi kadang-kala berpunca daripada trauma terdalam — seperti yang dilalui Mia. Namun, masyarakat lebih cepat menghukum tanpa meneliti sejarah hidup mangsa. Ironinya, si pelaku sebenar seperti Iman — perogol yang menjadi pencetus trauma Mia — tidak menerima penghinaan atau hukuman sosial yang sama seperti Mia. Tiada viral, tiada cacian, malah lenyap begitu sahaja dari radar. Di sini, drama ini menampar wajah hipokrasi masyarakat yang selektif dalam menjatuhkan hukuman sosial.
Lebih menyedihkan, watak Aman — lelaki yang tidak bersalah — turut menjadi mangsa sistem. Tiada sesiapa yang tampil membelanya. Malah keluarga Mia sendiri tidak menunjukkan empati atau usaha untuk melindungi atau menyokongnya. Dalam dunia nyata, ramai seperti Aman — dihukum hanya kerana tidak cukup berpengaruh atau tidak punya sokongan.
Kita melihat bagaimana Mia tidak dibawa untuk rawatan psikiatri walaupun jelas menunjukkan simptom tekanan mental yang teruk. Ini mencerminkan kegagalan sistem sosial dan penguatkuasaan dalam memahami serta menangani kes-kes seperti ini. Mungkin Mia tidak mahu, atau mungkin dia tidak tahu bagaimana untuk meminta pertolongan. Tetapi lebih malang apabila sistem itu sendiri tidak memberi ruang untuknya diselamatkan.
Pengakhiran yang tidak memberi kepuasan itu bukan kerana kelemahan naratif, tetapi kerana itulah realiti. Ia membuka mata kita bahawa tidak semua penjenayah adalah jahat semata-mata, dan tidak semua yang “baik” akan dibela. Keluarga Itu bukan sekadar drama, ia cerminan masyarakat — tentang siapa yang benar-benar kita peduli, dan siapa yang kita sisihkan hanya kerana tidak cukup sempurna.
Adakah kes Mia terlalu jauh dari realiti kita? Atau sebenarnya, kita sendiri pernah melihat kes yang serupa tetapi memilih untuk tidak mengambil tahu?
Comments
Post a Comment