Penutupan Malakat Mall di Cyberjaya

Pada bulan Julai 2024, Malakat Mall di Cyberjaya mengumumkan penutupan premis mereka. Ini merupakan satu lagi contoh model perniagaan yang bermain dengan sentimen tanpa mempertimbangkan kajian terperinci dan kebolehlaksanaan.

Malakat Mall sebelum ini diperkenalkan dengan konsep berkonsepkan Islami, namun tanpa kajian pasaran yang mencukupi. Target market mereka adalah golongan orang Islam tertentu. Namun, seperti yang dinyatakan dalam artikel sebelumnya, konsep Islami tidak semestinya terikat hanya kepada golongan yang bernama ‘bin’ dan ‘binti’ saja.


Ketidakberdayaan Malakat Mall untuk bertahan menunjukkan pentingnya kajian terperinci sebelum melibatkan diri dalam perniagaan. Sentimen agama seharusnya tidak menggantikan elemen kebijaksanaan dan analisis rasional. Kita perlu mengenali dan menjauhi individu atau perniagaan yang memanipulasi sentimen untuk kepentingan mereka sendiri.

Semoga pengalaman ini menjadi pengajaran bagi kita semua agar lebih berhati-hati sebelum melaburkan wang atau melibatkan diri dalam perniagaan. Kesejahteraan umum dan pendekatan manusiawi harus dikedepankan dalam setiap tindakan kita.

Comments

VIDEO TERHANGAT!

Trending di BACKSTAGE.MY

Popular posts from this blog

Ulasan filem Ejen Ali The Movie 2: SATRIA - Ledakan Aksi, Identiti dan Imaginasi Tempatan

Cikgu, Wiring CCTV & WhatsApp: Drama Murahan di Zaman Skrol

Ulasan filem LILO & STITCH (2025) jika diulas oleh Janna Nick

Aku, Jejaka Melayu Biasa, Bercinta Dengan Seorang Perempuan Nama Billie… (Yang Rupa-Rupanya Billie Eilish)

Layang-Layang Perkahwinan Episod Akhir: Pengkhianatan dan Perkahwinan Rahsia Terbongkar. Azim Dan Saida Bersatu Semula? (Ulasan Drama)

Ulasan Filem: Babah