Penutupan Malakat Mall di Cyberjaya

Pada bulan Julai 2024, Malakat Mall di Cyberjaya mengumumkan penutupan premis mereka. Ini merupakan satu lagi contoh model perniagaan yang bermain dengan sentimen tanpa mempertimbangkan kajian terperinci dan kebolehlaksanaan.

Malakat Mall sebelum ini diperkenalkan dengan konsep berkonsepkan Islami, namun tanpa kajian pasaran yang mencukupi. Target market mereka adalah golongan orang Islam tertentu. Namun, seperti yang dinyatakan dalam artikel sebelumnya, konsep Islami tidak semestinya terikat hanya kepada golongan yang bernama ‘bin’ dan ‘binti’ saja.


Ketidakberdayaan Malakat Mall untuk bertahan menunjukkan pentingnya kajian terperinci sebelum melibatkan diri dalam perniagaan. Sentimen agama seharusnya tidak menggantikan elemen kebijaksanaan dan analisis rasional. Kita perlu mengenali dan menjauhi individu atau perniagaan yang memanipulasi sentimen untuk kepentingan mereka sendiri.

Semoga pengalaman ini menjadi pengajaran bagi kita semua agar lebih berhati-hati sebelum melaburkan wang atau melibatkan diri dalam perniagaan. Kesejahteraan umum dan pendekatan manusiawi harus dikedepankan dalam setiap tindakan kita.

Comments

VIDEO TERHANGAT!

Trending di BACKSTAGE.MY

Popular posts from this blog

Nyanyian Fazura - Bertahan Demi Cinta Dihentam Ke Laut, Sharnaaz, Abby Abadi, Alif Syukri Pertahan, Ajai Suruh Ambil Kelas Vokal

Di Sebalik Kesederhanaan Humblebrag Vivy Yusof

Misteri Pemadam Hilang: Cabaran Ibubapa di Sekolah Rendah

Gaji RM1,700 Tapi Nak Kereta RM163,000, Penjual Luah Kecewa dengan Sikap Gen Z dalam Rundingan Harga

Lelaki Tak Puas Hati Mall Kayangan Dah Jadi Port B40, Siap Ada Kereta Proton dan Perodua

From Saga With Love, sebuah drama rom-com tempatan lakonan Siti Khadijah Halim, Sophia Albarakbah, Fimie Don dan Ikmal Amry