[TELEFILEM] Rock Sangkut, lakonan Along Cham, Joey, Hazama

(Girlfriend telefon)
Joey : "Nak dengar teka teki tak?"
GF : "Apa dia?"
Joey : "Pisau potong daging...daging potong apa?"
GF : "Abang buat apa tu?!!!"
Joey : "Tengah bagi ikan linang makan..."

Sebagai seorang yang selalu mencari kejujuran dalam filem – bukan semata-mata produksi mewah atau skrip licin – Rock Sangkut adalah sejenis kejutan kecil yang menyenangkan. Ia bukan filem besar, bukan juga karya yang akan dipuja dalam sejarah sinema, tapi ia ada sesuatu yang tak boleh dibeli: jiwa.

Mawi, dengan segala sejarah realiti TV-nya, mengarahkan telemovie ini seperti seorang yang tahu bahawa dia sedang bermain-main dengan stereotaip filem Melayu – lalu dia peluk semua itu dengan senyuman sinis. Skrip Rahman Shaharudin pula, meskipun tampak seperti cetusan idea lepak mamak, punya rentak dan kemahuan untuk mengganggu susunan biasa: tiga budak kampung nak jadi rockstar, tapi akhirnya jadi bintang nasyid. Mudah, tapi peliknya bukan kosong.

Babak paling kuat – dan paling aneh dalam keberkesanannya – datang saat Pak Imam (lakonan Kazar, yang luar biasa tenang dan gila dalam satu badan) suruh budak-budak tu azan. Ini bukan satire murahan. Ini momen suci yang dilontar dari langit kelakar. Saya tergelak, kemudian rasa sebak, dan akhirnya terdiam — kerana ia berhasil menyatu yang lawak dan yang luhur. Siapa sangka?

Hazama menjadi nadi utama. Suaranya sewaktu azan – bukan hanya sedap, tapi penuh makna. Kazar, dengan gaya separa Qudrat separa Ustaz 'rock kapak', adalah kejutan yang sangat dialu-alukan dalam landskap lakonan yang sering kaku. Sayangnya, Kamarol Hj Yusof seakan tersesat dalam filem sendiri — lawaknya klise, wataknya berat sebelah nostalgia, dan setiap kali dia muncul, tempo jatuh seperti pick gitar terlepas dari tangan.

Dan ya, ada babak latihan nasyid dengan langkah silat dan lompatan entah apa-apa – absurdisme yang kalau di Hollywood mungkin kita label sebagai “camp”, tapi di sini, ia jadi bukti betapa filem ini tidak mahu tunduk kepada logik naratif konvensional. Ia berani jadi pelik.

Adakah ini spin-off Rock? Mungkin. Cik Man muncul, tapi Rimba Bara diganti Lipan Bara — satu rujukan penuh kesedaran kepada dunia muzik Malaysia yang separa mitos, separa parodi. Dan di tengah semua ini, ada perbualan tentang Malaikat Maut — tanda bahawa Rock Sangkut sebenarnya bermain di medan yang lebih dalam daripada yang dijangka.

Rock Sangkut bukan mahakarya. Tapi ia punya degup yang jujur, rasa yang ikhlas, dan humor yang, meski kadang dangkal, tidak memperbodohkan penontonnya. Ia seperti lagu rock lama yang tak sempurna, tapi bila dimainkan semula, kita tetap ikut nyanyi. Dan kadang-kadang, itu lebih bermakna daripada simfoni yang disusun rapi tapi tiada jiwa.

Comments

VIDEO TERHANGAT!

Trending di BACKSTAGE.MY

Popular posts from this blog

Ulasan filem Ejen Ali The Movie 2: SATRIA - Ledakan Aksi, Identiti dan Imaginasi Tempatan

Cikgu, Wiring CCTV & WhatsApp: Drama Murahan di Zaman Skrol

Ulasan filem LILO & STITCH (2025) jika diulas oleh Janna Nick

Aku, Jejaka Melayu Biasa, Bercinta Dengan Seorang Perempuan Nama Billie… (Yang Rupa-Rupanya Billie Eilish)

Layang-Layang Perkahwinan Episod Akhir: Pengkhianatan dan Perkahwinan Rahsia Terbongkar. Azim Dan Saida Bersatu Semula? (Ulasan Drama)

Ulasan Filem: Babah