Ulasan filem Monkey Man


Filem Monkey Man, yang diarahkan oleh Dev Patel, merupakan sebuah karya yang mengambil pendekatan berani dalam penceritaan visualnya. Walaupun terdapat beberapa teknik pengarahan yang menyerupai gaya Danny Boyle, seperti penggunaan long shots dan gerakan kamera yang dinamik, filem ini masih mempunyai identiti tersendiri.


Dev Patel, yang juga bertindak sebagai penulis cerita, penulis skrip, penerbit, dan pelakon utama, telah mencipta sebuah filem yang sarat dengan lapisan-lapisan naratif. Isu-isu seperti hak wanita, kesengsaraan rakyat miskin, pendedahan terhadap pemimpin agama yang korup, polis, dan politikus, serta perdagangan seks dan transgenderisme, semuanya dibungkus dalam satu penceritaan yang menarik.


Walaupun terdapat adegan aksi yang kelihatan canggung dan koreografi yang kurang lancar, filem ini tetap menampilkan adegan aksi yang gagah dan berani. Monkey Man juga berjaya mengelak dari klise tipikal filem aksi dengan menyajikan kejutan-kejutan yang tidak dijangka, seolah-olah menyindir adegan biasa yang sering diharapkan dalam filem sejenis.


Secara keseluruhannya, Monkey Man berjaya mengatasi permulaan yang kurang menentu dengan penggunaan close-up yang berlebihan dan shaky-cam untuk akhirnya menemukan pijakannya sebagai sebuah filem yang mendebarkan dan menghiburkan. Filem ini juga menegaskan posisi Dev Patel sebagai seorang pengarah dan bintang aksi yang patut diperhatikan di masa depan.


Monkey Man mula ditayangkan di pawagam seluruh negara pada 4 April 2024 edaran United International Pictures Malaysia.


Comments

VIDEO TERHANGAT!

Trending di BACKSTAGE.MY

Popular posts from this blog

From Saga With Love, sebuah drama rom-com tempatan lakonan Siti Khadijah Halim, Sophia Albarakbah, Fimie Don dan Ikmal Amry

“Ramai Cuba Mendekati, Maaf Saya Belum Sedia,” – Sophia Albarakbah

Filem QUEEN OF LANGKASUKA yang memaparkan kesultanan Melayu lama

Nabila Huda Beraksi dalam Siri Terbaru VIU, “ALTER-NARATIF”

Jendela Hati - Drama Adaptasi Novel yang Menyentuh Hati, Kini di VIU

Wany Hasrita Akan Kahwin, Tak Ada Hal Tapi Calonnya Kena Baiklah...