"Duit Raya RM3 Je? Ini Bukan Zaman 90'an!", Netizen Tegur Ibu bapa Guna Anak Untuk Dapat Duit Raya Banyak

Dalam suasana perayaan yang meriah, isu sumbangan duit raya sebanyak RM3 kepada kanak-kanak menjadi topik hangat di kalangan masyarakat. “Zaman sekarang masih ada yang memberi hanya RM3, seolah-olah kita kembali ke era 90-an,” kata seorang warga tempatan.


Beliau menambah, “Janganlah terlalu berkira, terutamanya dengan kanak-kanak.” Namun, pandangan ini tidak disepakati oleh semua pihak. Seorang lagi warga menjelaskan, “Tidak semua orang memiliki kemewahan kewangan seperti sesetengah individu. Mungkin itu sahaja yang mampu diberikan, selepas itu perlu menanggung komitmen bulanan.”


Masyarakat diajak untuk menghargai setiap bentuk rezeki, kerana setiap pemberian adalah anugerah dari Allah, tidak semestinya dalam bentuk wang. Ibu bapa juga dinasihatkan untuk mengajar anak-anak menghargai setiap pemberian yang diterima.

Yang paling penting, ibu bapa harus bertanggungjawab dan amanah dalam menguruskan duit raya yang diberikan kepada anak-anak. “Duit raya adalah hak anak, dan ibu bapa tidak sepatutnya menggunakannya sesuka hati,” tegas Ustaz Wadi Annuar dalam hantarannya di Facebook yang bersumber dari Jabatan Mufti Negeri Selangor. Beliau juga menegaskan bahawa jika ibu bapa menggunakan duit tersebut tanpa keperluan yang mendesak dan tidak berkaitan dengan anak, mereka wajib menggantinya.


Isu ini mengingatkan kita tentang pentingnya nilai kejujuran dan kesyukuran dalam masyarakat, terutamanya dalam mendidik generasi muda.

Comments

VIDEO TERHANGAT!

Trending di BACKSTAGE.MY

Popular posts from this blog

“Ramai Cuba Mendekati, Maaf Saya Belum Sedia,” – Sophia Albarakbah

From Saga With Love, sebuah drama rom-com tempatan lakonan Siti Khadijah Halim, Sophia Albarakbah, Fimie Don dan Ikmal Amry

Hannah Delisha Keguguran, Tabah Mengharungi Ujian Kehilangan dengan Semangat Ramadan

Nabila Huda Beraksi dalam Siri Terbaru VIU, “ALTER-NARATIF”

Filem QUEEN OF LANGKASUKA yang memaparkan kesultanan Melayu lama

Wany Hasrita Akan Kahwin, Tak Ada Hal Tapi Calonnya Kena Baiklah...