Ulasan Filem: Takluk Lahad Datu - Mengupas Keberanian Pasukan Khas Malaysia

Baru-baru ini, saya berkesempatan menonton filem Takluk Lahad Datu, sebuah karya yang memaparkan tragedi sebenar yang pernah melanda negara kita. Bagi saya, pengalaman menonton filem ini agak istimewa kerana 11 tahun lalu, saya pernah berbual selama tiga jam dengan seorang anggota VAT 69 yang terlibat dalam tragedi tersebut. Dalam perbualan itu, beliau sempat berkongsi beberapa gambar yang diambilnya, termasuk gambar tangkal yang dipakai oleh tentera Sulu pada waktu itu. Pengalaman ini memberikan perspektif unik ketika menonton filem tersebut.

Secara keseluruhannya, filem ini berjaya membawa kisah sebenar dengan cukup baik. Tiada perbezaan ketara antara apa yang diceritakan oleh anggota VAT 69 tersebut dan plot yang dipaparkan dalam filem ini. Walaupun terdapat sedikit penambahan untuk menjadikan jalan cerita lebih menarik, ia tidak menjejaskan kesahihan cerita asal. Ada juga beberapa bahagian yang tidak diceritakan dalam filem ini, namun itu tidak menjejaskan keseluruhan naratif.

Satu adegan yang menarik perhatian saya adalah ketika anggota pasukan khas diberi arahan dengan perkataan, "Tiger... pergii." Mereka pada mulanya menyangka anggota VAT 69 itu merupakan sebahagian daripada Platun Tiger dari PGA. Adegan ini memperlihatkan betapa teraturnya koordinasi dan komunikasi dalam situasi tegang tersebut.


Walaupun saya tidak mempunyai banyak ulasan terperinci mengenai aspek teknikal filem ini, saya meninggalkan pawagam dengan senyuman puas. Kekurangan seperti ketiadaan dialek Sabah dalam dialog tidak begitu mengganggu kerana filem ini dihasilkan berdasarkan inspirasi daripada kisah benar. Saya berani mengatakan bahawa lebih 50% daripada plot filem ini berasaskan kisah sebenar.

Takluk Lahad Datu bagi saya merupakan filem taktikal pasukan khas Malaysia yang terbaik, melebihi Paskal, J Revolusi, Coast Guard, dan Air Force The Movie. Saya berharap filem-filem akan datang dapat mengangkat cerita pasukan lain seperti GGK atau QRF pula.

Akhir sekali, perlu diingat bahawa filem ini menceritakan peristiwa sebelum Ops Daulat dilancarkan, sebab itulah ia hanya melibatkan komando VAT 69. Tentera hanya memasuki operasi selepas itu. Secara keseluruhannya, Takluk Lahad Datu adalah sebuah filem yang wajib ditonton, terutamanya bagi mereka yang ingin mengenali lebih dekat keberanian pasukan keselamatan kita.

Comments

VIDEO TERHANGAT!

Trending di BACKSTAGE.MY

Popular posts from this blog

IShowSpeed Tiba di Malaysia, Disambut Ribuan Peminat

Tupperware Dijangka Failkan Muflis Minggu Ini

Perginya Suara Darth Vader: Takziah atas Pemergian James Earl Jones

Gadis Masa: Drama Terbaharu Viu Original Lakonan Mira Filzah dan Tracie Sinidol

Filem Makar (2004): Retrospektif 20 Tahun Filem Seram Moden Malaysia

Tak Semua Burger Tepi Jalan Sedap, Netizen Ini Membuktikannya