Filem QUEEN OF LANGKASUKA yang memaparkan kesultanan Melayu lama

Kalau nak tengok org melayu cakap bahasa Thailand, tgk lah cerita ni. Sultan Pahang pun power cakap bahasa diorg.. hahahahhaha.. Johor, diorg panggil Jahor, Kedah diorg panggil Ledah.

Selalu kita tgk cerita pasal orang melayu, mesti diorang nak bertempur pakai baju melayu bersenjata tajam. Dalam cerita ni tak main dongeng2 tahyul tu semua. Diorg pakai baju besi, senapang, pistol, meriam. Baru real. Orang melayu dalam cerita ni bukan main power lagi. Ninja serang pakai katana, diorang tibai pakai keris. Tapi ukiran keris dalam cerita ni serious lawa. Cerita dia memang terbaik, tapi aku tetiba terasa buntut ni panas semacam bila dia tak ketengahkan silat.. hahahahahha.. Tapi overall memang terbaik lah.

Nama yg diorg pakai pun dalam bahasa melayu. Ungu, Biru, Bintang, Pari, Tok Rahman, Haji Kadir dan macam2 lagi lah. Rasanya melayu zaman dulu memang power dan berkuasa lah. Dengar cerita, Permaisuri Langkasuka ni, keturunan Merong Mahawangsa. Betul ke?

[edited] *terpaksa edit sikit memandangkan ramai ingat aku bodoh sejarah dan ditipu sejarah.. hahahahahaha ������

Pasal senjata api ciptaan Melayu aku dah tahu lama dah. Masa aku ambik diploma dulu, aku ada buat research pasal Sejarah Kerajaan Melayu Melaka (Research kitorg dapat gangsa maaattt~~~ itu je yg boleh buat aku bangga diri) cuma orang kita masih ditakuk lama. Diorang selalu anggap yg orang kita pada zaman dulu takyah pakai perisai dan senjata api pun dah boleh bawak masuk berperang. Serious tak logik. Aku post movie ni pun sebab aku nak kasi orang kita buka mata sikit. Selalu buat cerita Melayu, mesti perang pakai baju melayu dgn senjata tajam je. Nampak macam kita ni kuno.
Aku taknak cerita banyak2 sebab aku ni bukan orang melayu dan aku takde hak pun nak bercerita pasal orang melayu secara umum.

Ulasan oleh Shah Putra
 (Group Facebook ‎Movie Addict)

Comments

VIDEO TERHANGAT!

Trending di BACKSTAGE.MY

Popular posts from this blog

Guru SMK Bercinta Dengan Pelajar Lelaki Berusia 17 Tahun Tular di Media Sosial

Silap Nak Boikot KK Mart Tapi Berhimpuan Depan 99 Speedmart, Komedi Apakah Ini?

Neelofa dan Nabil Dikecam Netizen: Nasihat Kontroversi dalam Isu Keluarga Pemanggil Radio

Telefilem Isteriku Cikgu Lakonan Syafiq Kyle dan Izara Aisyah

Hannah Delisha Keguguran, Tabah Mengharungi Ujian Kehilangan dengan Semangat Ramadan