Menonton filem Mat Kilau dengan atuk yang buta dan menghidap Alzheimer

Ada tengok filem Mat Kilau hari tu. Aku bawak atuk aku yang buta dan ada penyakit Alzheimer. Walaupun demikian, dia memang suka tengok filem dan rancangan televisyen, kadang2 tu dia suruh pasang Didi And Friends, katanya dia teringat aku masa kecik2 dulu, dia tak ingat aku sape, tapi dia ingat cerita Didi and Friends. 

Biasanya adik beradik, sedara mara aku tak suka tengok filem ngan atok aku sebab atok aku ni jenis selalu tanya apa jadi dekat skrin, pastu suruh huraikan, tapi tu lah, bila dah hurai pun dia tak ingat2 dan tanya lagi sekali, tapi aku layankan aje atok aku ni, sebab dah tua, sape lagi nak jaga dia, en?


Maka aku dan dia pun tontonlah filem Mat Kilau hari Rabu tu. Awal2 tu dah tanya aku, "Cu, sape watak cerita ni, ceritanya macam mana", susah nak jelaskan kat atuk aku ni sebab takmo bagi bising dan ganggu penonton wayang lain, tapi dia tanya jugak, sampaikan penonton wayang suruh "Shhhh!! jangan bising". Atok aku marah2, tapi lama2 tu dia diam sebab dia tak ingat pasai apa dia marah. Sepanjang cerita tu ditayang, ni first time lama2 tu dia senyap, aku pelik. Biasanya dialah jenis kuat tanya pasal cerita, tapi ni first time dia senyap je. Bila bagi popcorn atau air mineral, dia tak berganjak, memang fokus je dengar.

Bila cerita tu dah habis, aku tanya atok aku, "macam mana cerita dia, tok?" Atok aku jawab, "hmmm atok tak ingat sangat, yang atok tau, semua orang asyik bagitau yang dia Melayu Islam. Atok ni dah la buta, nyanyok, tapi lama2 tu Atok boleh ingat semua watak dalam cerita Mat Kilau ni Melayu Islam, Atok kira hampir 100 kali dia sebut". Aku peluk atok aku, sebab gembira tengok dia boleh ingat sikit2, aku harap dia boleh ingat siapa aku. 

Maka dengan itu, aku rate Mat Kilau 420/69, it subverts the expectation of filmmaking, Mat Kilau is not a film, it's a Cognitive Simulation Therapy for the blind and people with dementia.

Teks: Faith Scriven @ group Movie Addict MY

Comments

VIDEO TERHANGAT!

Trending di BACKSTAGE.MY

Popular posts from this blog

From Saga With Love, sebuah drama rom-com tempatan lakonan Siti Khadijah Halim, Sophia Albarakbah, Fimie Don dan Ikmal Amry

Hannah Delisha Keguguran, Tabah Mengharungi Ujian Kehilangan dengan Semangat Ramadan

Tonton Two Sisters atau wang dikembalikan jika penonton tak berpuas hati

"Duit Raya RM3 Je? Ini Bukan Zaman 90'an!", Netizen Tegur Ibu bapa Guna Anak Untuk Dapat Duit Raya Banyak

Instagram Akan Membasmi Followers, Komen dan Likes Palsu

[TELEFILEM] Rock Sangkut, lakonan Along Cham, Joey, Hazama