GEMPAR! Penyu dibuang di depan AquariaKLCC

KUALA LUMPUR: Kakitangan Aquaria KLCC bingung apabila pakej kejutan hadir di depan pintu mereka Selasa lepas (9 Mei). Kakitangan yang sedang mula membuka premis perniagaan pada waktu pagi terkejut selepas mendapati kotak yang ditinggalkan itu mengandungi dua bayi Green Sea Turtles. Kotak styrofoam itu sebahagiannya dipenuhi dengan air dan pasir laut, dengan potongan lubang pernafasan ke dalamnya berserta nota "Sila jaga mereka" tertulis pada kotak. Penyu-penyu ini serta-merta diambil dan dijaga oleh kakitangan kuratorial.

Aquaria KLCC, dalam satu kenyataan berkata penyu-penyu bayi ditimbang 1kg dan 2.1kg setiap satu. Kedua-duanya dalam keadaan yang baik, dengan mata yang jelas dan normal, cengkerang yang sihat. "Mereka dipindahkan ke dalam tangki air kuarantin garam Aquaria KLCC, di mana mereka diberi makan ikan kembung, udang dan sotong dengan pemeriksaan kesihatan biasa," kata syarikat itu.

"Pihak berkuasa telah diberitahu mengenai kejadian penyu-lambakan, dan kami bekerja di luar penyelesaian yang terbaik untuk penjagaan dan kesihatan penyu," kata syarikat itu.

Green Sea Turtles (Nama saintifik: Chelonia mydas) boleh mencapai sehingga lima kaki panjang dan boleh mencapai berat sehingga 190kg.

Kematangan seksual mereka berlaku pada bila-bila masa antara umur 20-50 tahun, dan boleh hidup sehingga 80 tahun. Spesis ini dikelaskan sebagai terancam kerana sejarah yang panjang dalam pemburuan telurnya, kehilangan sarang habitat, pencemaran laut, dan gangguan manusia. Dianggarkan jumlah penyu Hijau di Malaysia telah menurun sebanyak 70 peratus dalam tempoh 10 tahun lepas.

Pengarah Urusan Aquaria KLCC dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Dato' Simon Foong berkata adalah sangat penting untuk orang ramai menyedari bahawa walaupun mereka mungkin kelihatan comel dan kecil pada mulanya, mereka adalah haiwan liar. "Mereka akan berkembang, dan bukan jinak. Kelakuan mereka di luar persekitaran semula jadi mereka sangat tidak menentu dan mereka boleh menyebabkan kemudaratan dan kerosakan. Penjagaan dan pengetahuan yang khusus sangat diperlukan bagi mereka untuk berkembang dalam persekitaran yang ditawan, berseerta dengan replikasi habitat yang sesuai, " katanya.

"Jerung contohnya ada yang disimpan oleh individu tertentu dalam akuarium rumah mereka, tetapi apabila haiwan ini membesar, ia menjadi sukar diurus, dan ia dibuang lalu menyebabkan masalah buat haiwan dan juga alam sekitar. Inilah sebabnya mengapa Aquaria KLCC akan terus memberi penekanan tentang pemuliharaan dan kesedaran dalam semua aktiviti kami, untuk memastikan kejadian seperti ini tidak berlaku dan orang ramai menyedari bahawa mereka adalah haiwan terancam yang perlu dilindungi dan diletak di habitat di mana mereka seharusnya berada," katanya lagi.

Beliau berkata Aquaria KLCC akan terus menjaga penyu-penyu ini dalam masa yang sama.

Comments

VIDEO TERHANGAT!

Trending di BACKSTAGE.MY

Popular posts from this blog

Ulasan Filem The First Omen (edaran 20th Century Studios)

Kecoh! Nasi Goreng Cina di Q Bistro Tesco Mutiara Damansara Harga Mahal Tak Sepadan Hidangan

"Duit Raya RM3 Je? Ini Bukan Zaman 90'an!", Netizen Tegur Ibu bapa Guna Anak Untuk Dapat Duit Raya Banyak

Foto Puteri Aishah (cikgu viral) seksi berbikini di kolam renang undang kecaman netizen

Ulasan Filem Sheriff arahan Syafiq Yusof

Filem QUEEN OF LANGKASUKA yang memaparkan kesultanan Melayu lama